• Lämna bilen hemma...

    Nu i helgen spelas det innebandymatcher i Prästängshallen både lör- och söndag. Samtidigt pågår fotbollsturneringen Märsta Games och en annan fotbollscup som arrangeras av ett lag i Sigtuna If. Detta kommer att innebära ett stort tryck på de p-platser som finns. Kommunen har INTE aviserat att det är ok att stå längs Johan Åkerlunds väg, Vi rekommenderar därför att ni lämnar bilen hemma om det går. Sigtuna IF IBK 7 okt 2017 0kommentarer
  • Damjunior: välförtjänt seger i bortapremiär mot Vallentuna

    I fredags kväll var det seriepremiär för våra Damjuniorer, som mötte Vallentuna på bortaplan. Coach Mikael ’Hagge’ Hagman hade tagit ut ett lag med fyra backar och tre kedjor framåt. I och med samarbetet med F02/03, så var det flera av våra yngre förmågor som var med i uppställningen – bland annat målvakten Ida Haag. Hammarbackshallen är trevlig att spela i, men läktaren är inbyggd i väggen, vilket gör det svårt som åskådare att följa spelet som är närmast läktaren utan att luta sig över kanten på räcket. Vi konstaterade att det, även om flera av juniortjejerna spelade mot Vallentuna förra säsongen i D3N, var längesedan dagens föräldrarsupportrar varit gästande i hallen. Motståndarnas laguppställning omfattade många spelare som var med i D3N förra säsongen och som i år även spelar i D2N, eftersom Vallentuna hamnade på tredje plats och flyttade upp i serien. Sigtuna var därför beredda på ett snabbt, intensivt och stundom fysiskt spel från hemmalaget. Vallentuna startade också snabbt med en kontring på en retur och tog ledningen knappt två minuter in i matchen. Sigtuna tajtade till och började pressa och #18 Nova Holmberg kunde kvittera 05:37 genom en assist från #24 Alicia Palmqvist. Sigtuna fortsatte snyggt och säkert passningsspel och hade många bra chanser innan ännu ett fint samspel mellan Alicia och Nova gjorde att Sigtuna tog ledningen 12 minuter in i första perioden. Sedan följde flera minuter av ganska långa bollar från gästerna, bollar ibland utan mottagare och som hemmalaget vände till kontringar och en hel del farliga situationer runt Sigtunas målbur. När fem minuter återstod av perioden kvitterade så Vallentuna. Men strax innan domarna blåste av för vila så lyckades Sigtunas back #58 Sara Helleberg efter en passning från Alicia ge Sigtuna ledningen igen genom en skott som Vallentunas målvakt, skymd av en försvarare, släppte in mellan benen. I första periodpausen sa Hagge till tjejerna att de skulle ligga närmare motståndarna och inte gå bort sig i markeringen vid kontringar. Andra perioden var mållös. Protokollet i iBIS säger bara: periodstart/periodslut. Lite hände dock: Sigtuna hade många fina passningar in framför Vallentunas målvakt och Vallentuna i sin tur, duktiga på kontringar, ångade ner mot Sigtunas planhalva och gjorde livet tufft för gästerna. Ida var dock stabil i målet och gjorde fina räddningar. Med ställningen fortsatt 3-2 till Sigtuna, manade Hagge sina spelare i andra pausen att inte stressa fram en målchans utan vänta på rätt läge samt vara noggranna med både passningar och skott – klockan var Sigtunas bästa vän. I tredje perioden gick båda lagen in betydligt hårdare. Vallentuna, angelägna om att reducera, fick en spelare utvisad för hårt spel. I numerärt överläge kunde #17 Maja Kruse utöka Sigtunas ledning till 4-2 i sjätte minuten genom en passning från kvällens assistmästarinna Alicia. Två minuter senare åkte Vallentuna på ännu en utvisning. När knappt åtta minuter återstod av matchen satte Nova sitt tredje mål för kvällen och det stod 5-2 till det gästande laget. Hemmalaget passade då på att ta en time-out. Sigtuna, nu definitivt utan brådska, drog märkbart ner på takten medan Vallentuna fortsatte jaga. 12:46 åkte Sigtunas Siri på en utvisning för felaktigt avstånd, men hemmalaget lyckades inte ta sig igenom försvararnas boxplay. När det var knappt 2 ½ minut kvar åkte Sigtunas Nova ut för upprepade slag och det gällde att försvara tajt igen. Vallentuna lyckades den här gången reducera efter en minut och Sigtuna var fulltaligt. Sedan, med 75 sekunder kvar att spela och när man trodde att resultatet förbli 5-3, bjöds det på stor dramatik. Sigtunas Josefine Johansson trängdes i högra hemmahörnet och blev liggande på golvet. Domaren blåste av efter det att Vallentuna, som förde bollen, skjutit mot mål. Därefter blåste domaren igen och deklarerade att han dömde mål till hemmalaget och vi som var gäster på läktaren trodde det var ett skämt, eftersom vi tydligt sett Ida hämta bollen från burens utsida. Både ledare och spelare i Sigtuna protesterade mot domslutet. Domaren hävdade dock bestämt att varifrån han stod hade det sett ut som mål - hans domslut skulle gälla. När matchen blåstes igång igen så svallade känslorna hos båda lagen, det var hetsigt och 19:04 i åkte både Sigtunas Siri och en Vallentunaspelare ut för hårt spel. Vallentuna satsade nu allt med mindre än en minut kvar och tog ut sin målvakt. Det gav Sigtunas lagkapten, #4 Vilma Wikegård, möjlighet att bestämt visa vilket lag som var det bästa –tuna genom att slå in 6-4 från halva plan efter en passning från #57 Selma Johansson. Det var nöjda spelare som Hagge pratade med efter en väldigt bra match som visserligen startade något trevande, men Sigtuna höll taktpinnen större delen av de tre perioderna och tvingade Vallentuna att spela på gästande lagets villkor. Summa summarum: tre välförtjänta poäng. Nu på söndag är det hemmapremiär mot Åkersberga, som i sin första match för säsongen slog Ekerö med övertygande 13-2. Dags att ladda om, med andra ord! ******** G u l d b o l l e n ******** Från den här säsongen så anammar vi traditionen som herrlaget har att dela ut en Guldboll till matchens MVP. Vi tror det här är något som blir en rolig grej, en extra sporre och att den/de spelare som får utmärkelsen kan känna att det hårda slit som de utfört under 60 svettiga minuter får ett erkännande. Vi tittar på tre olika kriterier, som alla helst till viss del ska uppfyllas: ENGAGEMANG En övertygande insats både i anfalls- och försvarsspel: den här tjejen kämpade varje minut på plan. OUNDGÄNGLIGHET Tydligt att det utan den här spelarens specifika insats hade gått mycket sämre för laget som helhet. SPORTSLIGHET Schysst spel – peppade egna lagkamrater och var artig och trevlig mot motståndare, domare och publik. Guldbollen i matchen mot Vallentuna delas av Alicia Palmqvist och Nova Holmberg. Sigtuna IF IBK 3 okt 2017 0kommentarer
  • Nu startar vi igång F10/11!

    Måndagen den 9e oktober så startar innebandy för flickor födde 2010 och 2011. 17.00 träffas vi på Sigtuna Fritidscenter (SS) för ett kort informationsmöte för föräldrar följt av innebandy för flickorna. Träningstid kommer normalt att vara 17-18 på måndagar på SS. Nödvändigt material såsom klubba, skor och glasögon kan införskaffas hos vår samarbetspartner Sigtuna Sport Uteliv på Stora Gatan. Vid eventuella frågor så ta kontakt med Ludvig Harryzon på 0707701703 eller ludvigharryzon@hotmail.com. Ta mer än gärna med kompisar från klassen, fotbollslaget eller grannskapet så blir det extra kul. Hoppas få se så många som möjligt på måndag! Sigtuna IF IBK 2 okt 2017 0kommentarer
  • Referat: Duvbo IK - Sigtuna IF IBK (A)

    Efter många nej och ytterligare två sena avhopp i samband med samlingen var det ett relativt desarmerat Sigtuna som ställde upp inför den här matchen mot Duvbo. Lyckligvis var det dock betydligt värre för hemmalaget som endast hade åtta utespelare vilket såklart skulle bli tufft för dem. Det var också Sigtuna som tog tag i taktpinnen och gjorde det första målet genom Neuman efter en fin pass av Simpa. Duvbo replikerade dock snabbt och utjämnade men några minuter senare var det dags för Neuman/Simpa igen och återigen ledning för bortalaget. I det här skedet av matchen kändes det som det bara var upp till Sigtuna hur den här matchen skulle sluta. Det skulle bli svårt för Duvbo att orka hänga med om vi spelade enkelt och med ett högt tempo. Tyvärr blev det inte riktigt så. Istället skulle man börja slarva ordentligt, framför allt i egen zon med många dåliga passningar och individuella misstag. Så innan den första perioden var över hade hemmalaget gjort ytterligare två mål och var helt plötsligt i ledningen inför den andra perioden. Den andra perioden var helt jämn där lagen skulle göra varsitt mål. Sigtunas mål gjordes av Kallings som även var lagkapten för dagen efter bra slit av Näslund. I tredje perioden ville Sigtuna öka trycket och spelade då med tre forwardspar där Theo och Johan S gjorde ett mycket bra jobb för laget. Man fick också snabbt utdelning genom Näslund efter förarbete från Edvin. Och med sex minuter kvar av matchen lyckades starke Krillan på sitt sedvanliga vis forcera in bollen i mål och bara någon minut senare utökades ledningen efter att Kallings trixat in sitt andra mål för dagen. Nu fanns det inte på kartan att vi skulle släppa in Duvbo i matchen igen. Den ena domaren gjorde dock sitt bästa för att ändra på det och efter två totalt felaktiga utvisningar fick hemmalaget chansen att avsluta matchen i powerplay. Men Sigtuna spelade mycket bra i boxplay hela matchen så det blev inga fler mål för Duvbo och årets första viktiga seger för Sigtuna var ett faktum. Nu väntar ett litet matchuppehåll innan det är dags för en rolig match hemma mot Grimsta den 15/10. #74 Herrar 1 okt 2017 0kommentarer
  • Selma med siktet på Slovakien

    Innebandysäsongen har dragit igång och för Selma Johansson 17 år är det upptakten till en väldigt speciell tävling – hon har blivit uttagen till USA:s damlag som spelar VM i Slovakien i början på december. USA:s damlag – hur kommer det sig? ”Innebandy är en sport som inte är speciellt utvecklad än i USA, men intresset har vaknat och man letade efter U19-spelare med amerikanskt medborgarskap. Jag är född i USA och bodde där ett år, så jag var inbjuden att delta i ett träningsläger i Motala i slutet på augusti.” Det gick bra för Selma, som blev uttagen. Hon fick också möjlighet att söka till USA:s damlagsuttagning och för en dryg vecka sedan så kom beskedet att hon kommit med även där. Vad händer nu? ”Nu får alla uttagna spelare träna jättemycket på egen hand. Laget består av drygt femton spelare, många från Sverige eftersom våra spelare hunnit längst utvecklingsmässigt. Jag spelar i Sigtuna IF:s damjuniorlag och är även med på matcher med damlaget. Sedan tränar jag också volleyboll med skolan. Vi åker till Slovakien en vecka innan VM drar igång för att träna ihop laget.” Får du betalt nu? Blir du sponsrad? ”(skratt) Nej, verkligen inte. Vi får betala våra egna flygbiljetter och mycket annat runtomkring. Men man har dragit ihop en insamling för att spelarna inte ska behöva stå för alla kostnader själva.” ********************************************************************************* Vill du vara med och stötta Selma och de andra svenska tjejerna kan du göra det genom den »här länken ********************************************************************************* Vad tror och hoppas du att det här VM-deltagandet kommer innebära för dig? ”Jag är övertygad om att jag kommer att utvecklas som spelare och person, jag kommer att få träffa och umgås med nya, intressanta människor och spela med och mot otroligt duktiga spelare – världens bästa kommer ju att vara där. Det kommer att bli en fantastisk erfarenhet.” Selma går just nu andra året på SSHL:s naturlinje. Hon började med innebandy när hon var åtta år och har under årens lopp i Sigtuna IF spelat med sitt eget lag, med pojklaget i samma ålder och även varit med och tränat yngre lag, så kallad ungdomstränarskap i Sigtuna IF. Förra säsongen var hon dessutom uttagen till Upplands distriktslag och var även med och spelade i Damjuniorallsvenskan. Hur ser du på framtiden och innebandy för dig? ”Så länge det är kul vill jag hålla på, jag vill göra det som ger mig glädje. Till exempel var det roligt att vara med och hjälpa yngre spelare och känna att man ger tillbaka lite av vad man själv fått lära sig. Jag ser på innebandymatcher när jag hinner och tycker att Anna Wijk är en fantastisk spelare.” Har du några råd till unga tjejer som spelar innebandy och vill bli bättre? ”Jag började som sagt spela innebandy när jag gick i andra klass och jag har fortsatt länge för att jag tycker att det är kul. Så det är viktigt att det känns roligt att gå till träningarna. Sedan skulle jag vilja tipsa om att öva teknik – det är ofta där tjejspelare brister. Öva mycket på egen hand, stå hemma och trixa med bollen när du får några minuter över.” Selma fortsätter: ”Även om man ska ha roligt när man tränar kan man ändå vara seriös på träningarna och satsa på att hela tiden lära sig något nytt och bli bättre. För mig är träningarna ett tillfälle att släppa skola och annan press. Har man ett bra lag med justa lagkompisar – och jag är väldigt tacksam över att jag har det – så blir träningarna något man verkligen ser fram emot.” Några ord om Selma: Selmas pappa, Jens, som länge varit med som ledare i Selmas lag: ”Selma fick tidigt spela center och tvingades på så sätt utanför sin bekvämlighetszon. Tack vare att hon hade rätt inställning utvecklades hon snabbt till en komplett spelare.” Selmas tränare, Mikael Hagman: ”Jag tycker det är fantastiskt roligt att Selma fått chansen att spela i VM! Selma jobbar hårt och sliter varje minut på plan, de kunde verkligen inte valt en bättre spelare.” Selmas lagkamrat, Ella Rappich: ”Selma är mycket omtyckt – hon är är glad och positiv och får alla i laget att göra sitt bästa. Hon är alltid trevlig mot alla, både på och utanför planen.” Här kan du följa tävlingarna i VM: http://floorball.org/wfc2017/pages/EN/Match-Schedule Sigtuna IF IBK 28 sep 2017 0kommentarer
  • Referat: Sigtuna IF IBK (A) - IK Frej Täby

    Äntligen premiär! Tuff start i första matchen mot Frej som vi vet är ett riktigt bra lag med mycket fart under fötterna. Det är också bortalaget som sätter första målet på frislag efter för dålig täckning i muren. Med fem minuter kvar av första perioden utjämnar dock hemmalaget genom pålitliga målskytten Pelle Hurtig efter pass från Ante Isakssen som nu äntligen fick möjlighet att spela match med Sigtuna igen efter lite övergångsstrul förra säsongen. Ante blev även utsedd till Sigtunas bästa spelare den här matchen. I den andra perioden rycker Frej iväg och gör tre mål inom loppet av drygt 10 minuter. Sigtuna har mycket boll men gör inte mål på sina många chanser samtidigt som Frej utnyttjar lite slarv hos hemmalaget och är distinkta och effektiva i sina avslut. Det dröjer ända till minut 15 i den tredje perioden innan Sigtuna äntligen lyckas reducera genom unge duktige Simon Berg och det blir åter lite nerv i matchen. Men det blir inga fler mål för Sigtuna. Istället rinner det iväg lite efter att man bland annat tagit ut målvakten och slutresultatet skrivs till 2-7. Frej gör en bra match och vinner rättvist. Nu ser vi fram emot att ta nya tag på lördag mot Duvbo. Ett lag som imponerade i sin premiärmatch genom att slå Rosersberg borta med 3-8 så vi räknar med ytterligare en tuff drabbning. #74 Herrar 25 sep 2017 0kommentarer
  • Snöpligt i seriestarten

    Sigtuna IF:s damlag startade säsongen 2017/2018 med en bortamatch mot Vaxholm i lördags eftermiddag. Efter några avhopp i sista minuten på grund av sjukdom bestod truppen av nio utespelare mot hemmalagets tre kedjor, men det var ändå taggade Sigtunadamer som samlades i Innebandyhallen i Vaxholm strax före 12:00. Coach Ludvig Harryzon påminde om vikten att inte stressa i spelet och vara oerhört säkra med passningar in i slottet från bakom motstådarnas mål – en situation som lätt kan vändas till en kontring med fem mot tre. Matchen, som för övrigt hade åtta utvisningar – varav fem mot Sigtuna – började med en utvisning på grund av för många spelare på plan. Trots numerärt underläge tog Sigtuna ledningen genom Agnes Sandström som gjorde matchens första mål 02:12, assisterad av backkollegan Sara Helleberg. I mitten på första perioden, efter ett oväntat långsamt spel av hemmalaget, åkte Vaxholm på en utvisning för trängning men lyckades vid frislag ändå kvittera till 1-1. Strax innan periodslut var det Vaxholms tur att ha för många spelare på plan (nitiska domarögon mot avbytarbänken) och period två inleddes med powerplay för Sigtuna. Tyvärr lyckades damerna inte förvalta dessa två minuter till fördel, även om det var många skott som tog både i stolpe och ribba. Perioden bjöd på tre utvisningar för fasthållning och vid den sista som drabbade Sigtuna, tog Vaxholm ledningen i numerärt överläge. Ytterligare en utvisning drabbade Sigtuna i början på sista perioden och Vaxholm lyckades under dessa två minuter utöka sin ledning till 3-1. Det kändes nu som att Sigtuna fick kämpa i motvind. Kanske var det tidspressen som gjorde att spelet blev hetsigare och de flesta frislag dömdes åt det svarta laget. Ännu ett bakslag kom när ett frislag i form av ”ballongboll” tappade höjd precis bakom Sigtunas målvakt och med ställningen 4-1 till Vaxholm med knappt fem minuter kvar att spela tog gästerna en time-out. Med förnyad kraft klev Sigtuna på plan och gjorde ett mål som tyvärr dömdes bort – anledningen menade domaren var slag, medan coach Ludvig förgäves hävdade att motståndaren täckte innanför. En sista utvisning drabbade Sigtuna med 40 sekunder kvar att spela. Man hade då bara åtta utespelare då en skadad Emilia Fromm tvingats avbryta spel. Sammanfattningsvis ägde Sigtuna spelet i större delen av matchen. Vaxholm hade några kontringar som avstyrdes, men alla deras mål kom från fasta situationer och/eller vid utvisning. Något för Sigtuna att jobba med framledes är helt klart uppställning i fasta situationer – både i försvar och anfall. Det var självklart besvikna damer som efter matchslut kände att de lägen man haft borde givit mer utdelning, men som coach Ludvig påpekade – det är många, många matcher kvar att spela och många poäng att kriga om. Nästa dammatch spelas hemma mot Täby, söndag 8 oktbober 15:45. Men redan nu på fredag kväll möter våra duktiga damjuniorer Vallentuna 19:30 i Hammarbackens sporthall! Damer 25 sep 2017 0kommentarer
  • Grundutbildning för ledare 13/9

    Enligt tidigare information vid ledarmöte samt utskick, kallar vi nu till den grundutbildning (GU) som kommer att äga rum i Prästängshallen onsdag 13 september, 18:00 (stora konferensrummet). För att kunna planera och beställa korrekt utbildningsmaterial för aktuell nivå, så ber vi er anmäla er snarast, dock senast 5 september. Om kursen blir fullbokad så kommer deltagare att prioriteras efter anmälningsdatum. Anmäl dig via >>denna länk. Bakgrunden är att från och med säsongen 2017/2018 inför även Stockholms Innebandyförbund (StIBF) det krav som Upplands förbund redan har, att alla barn- och ungdomsledare (grön till svart nivå) inom distriktets verksamhet ska ha giltig ledarlicens. När ledarna går innebandyns GU tilldelas man en ledarlicens som är giltig i 3 år. Genom matchprotokollet kommer kontrollen ske kontinuerligt. Varje ny utbildning inom Svensk Innebandys utbildningsträd ger en ledarlicensperiod som räcker i tre år. Följer man inte förbundets direktiv och krav kommer föreningen i första hand få en tillsägelse och i andra hand tilldelas med en avgift för avsaknad av ledarlicens. Stockholms Innebandyförbund kommer gör slumpmässiga kontroller på matchprotokollen Om du har frågor om kursen, kontakta i första hand utbildningsansvarig Kim Kumpula. Sigtuna IF IBK 30 aug 2017 0kommentarer
  • Visa fler nyheter